Russia’s Novaya Gazeta newspaper suspends activity after warning

The investigative paper said it was suspending its activities until the end of Russia’s ‘special operation’ in Ukraine.

Pressure against liberal Russian media outlets has mounted since Moscow sent troops into Ukraine last month [File: Maxim Shemetov/Reuters]

Russia’s Novaya Gazeta newspaper, whose editor Dmitry Muratov was a co-winner of last year’s Nobel Peace Prize, has said it was suspending its online and print activities until the end of Russia’s “special operation” in Ukraine.

The investigative paper, which has already removed material from its website on Russia’s invasion of Ukraine to comply with a new media law, said it had received another warning from state communications regulator Roskomnadzor on Monday about its reporting, prompting it to pause operations.

“We are suspending the publication of the newspaper on our website, social media networks, and in print until the end of the ‘special operation on Ukraine’s territory’,” the paper wrote on its website.

In a separate message to readers, Muratov and his reporters said the decision to halt their activities had been difficult but necessary.

“There is no other choice,” the note said. “For us, and I know, for you, it’s an awful and difficult decision.”

In comments published by Russian news agencies, Roskomnadzor said it had issued Novaya Gazeta a second warning for failing to properly identify an organisation deemed a “foreign agent” by the authorities in its publications.

Pressure against liberal Russia media outlets has mounted since Moscow sent troops into Ukraine last month, with most mainstream media and state-controlled organisations sticking closely to the language used by the Kremlin to describe the conflict.


Novaya Gazeta’s announcement follows the closure this month of radio station Ekho Moskvy, which was one of the few remaining liberal voices in the Russian media. Authorities have also blocked the websites of several outlets, including the BBC, Voice of America and Radio Free Europe/Radio Liberty.

On Monday the justice ministry added Germany’s Deutsche Welle to a list of media organisations it has labelled as foreign agents.

Readers of Novaya Gazeta and anti-Kremlin activists voiced their regret that the paper could no longer operate in the current Russian media environment.

“I would really like Roskomnadzor to be the one to halt its work,” the team of jailed political activist Andrei Pivovarov wrote on Twitter.

Established after the breakup of the Soviet Union, Novaya Gazeta has for years been subjected to intimidation and attacks on its reporters over their investigations into rights violations and corruption.

Muratov said on being named co-winner of the Nobel Peace Prize last October that he dedicated it to the memory of six of his paper’s journalists who had been murdered for their work.

The warning to the news outlet came shortly after Russian Foreign Minister Sergey Lavrov said Moscow was preparing to restrict entry into Russia for nationals of countries deemed “unfriendly” by the Kremlin.

These include the United States, the United Kingdom and all 27 European Union member states.

INTERACTIVE - Sanctions on Russia SWIFT payment network

“A draft presidential decree is being developed on retaliatory visa measures in response to the ‘unfriendly’ actions of a number of foreign states,” Lavrov said in televised remarks earlier on Monday. “This act will introduce a number of restrictions on entry into Russia.”

Al Jazeera’s Hashem Ahelbarra, reporting from Moscow, said that Russia is trying to “send a message of resilience” while claiming that it has been “targeted” by the West and NATO for quite some time.

Russia says that NATO has been trying to expand what Moscow describes as a “hostile belt” around the country, Ahelbarra said, and added that Lavrov was framing Western sanctions and asset freezes as a “campaign by the West to discredit Russia”.

Source: Al Jazeera and news agencies